Ik heb een vraag
Adresgegevens
Wethouder Jansenlaan 200
3844 DG Harderwijk
0341 - 799 904 Contact Ik heb een vraag
Kind

Gezondheid en bewegen

Voldoende beweging is goed voor de gezondheid en voor de ontwikkeling van je kind. Kinderen houden van klimmen, rennen en ontdekken.

Bewegen is goed voor de conditie

Bewegen is goed voor het gewicht en de conditie van je kind. Een goede conditie zorgt bijvoorbeeld voor een betere weerstand. Doordat kinderen bewegen, trainen ze de armspieren, beenspieren en de hartspier. Ook het ademhalingssysteem en bloedsomloop verbeteren door te bewegen.

Hoeveel beweging hebben kinderen nodig?

Voor kinderen geldt het advies dat zij dagelijks minimaal een uur matig intensieve beweging nodig hebben. Bijvoorbeeld door buiten te spelen of door naar school te fietsen en te wandelen. Daarnaast hebben zij twee tot drie keer per week intensieve beweging nodig. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • sporten op school (gymles);
  • sporten bij een vereniging (voetbal, tennis, turnen)
  • zelfstandig of met vrienden sporten (hardlopen, voetballen, skaten).

Laat je kind meer bewegen

Je kunt je kind meer laten bewegen door het bijvoorbeeld een sport te laten beoefenen of door ze buiten te laten spelen. Bij buiten spelen bewegen kinderen meer doordat ze de vrijheid en de ruimte hebben. Buitenlucht is ook nog eens gezond. Lekker naar buiten gaan, is dus veel beter dan binnen tv-kijken of achter de computer. Door buiten te spelen of te sporten leren ze ook andere kinderen kennen.

Beeldschermtijd

Kinderartsen raden tv-kijken of computeren niet af, maar het is belangrijk dat jij en je kind rekening houden met het volgende:

  • Laat een kind regelmatig van houding wisselen. Een goede houding is op de grond op de buik, maar ook zittend aan een tafel of liggend op de bank met de nek ondersteund.
  • Zorg voor voldoende beweging.
  • Voorkom overmatige straling.
  • Beperk beeldschermtijd bij kinderen van 4 tot 12 jaar tot maximaal twee uur per dag.
  • Kinderen leren gezond gedrag gemakkelijker aan en houden het vol wanneer hun ouders dit stimuleren. Meer informatie is te vinden op Allesoversport.nl.

Eten en drinken geven energie

De energie die je lichaam binnen krijgt en verbruikt, meten we in calorieën. Als je kind meer eet en drinkt dan het nodig heeft, moet het meer bewegen om die energie weer kwijt te raken. Het is verstandig je kind gezonde voeding te geven, zodat je kind een gezond gewicht houdt.

Een gezond gewicht

Als een kind langere tijd gemiddeld meer calorieën binnen krijgt dan het verbruikt , wordt je kind zwaarder. Het teveel aan energie wordt namelijk opgeslagen als lichaamsvet.

Als je kind juist veel beweegt en weinig eet, verliest het misschien gewicht. Let erop dat je kind niet te veel afvalt een te laag gewicht krijgt en daardoor te licht wordt.

 

Goedgekeurde informatie!

Deze informatie is met zorg ontwikkeld door Stichting Opvoeden.nl.

Betrouwbare bron Deze informatie is met zorg ontwikkeld door Stichting Opvoeden.nl.
Ook goed om te weten
Hoe kunnen we je helpen? Bel ons op 0341 - 799 904 of stel hier je vraag