Ik heb een vraag
Adresgegevens
Wethouder Jansenlaan 200
3844 DG Harderwijk
0341 - 799 904 Contact Ik heb een vraag
Jongere

Hoeveel slaap hebben jongeren nodig?

De meeste jongeren vanaf 12 jaar hebben ongeveer negen uur slaap nodig per nacht. Dat begint pas minder te worden als ze 18 jaar zijn. Dan wordt het ongeveer acht-en-half uur.

Het slaapritme verandert in de puberteit en verschuift ongeveer twee tot drie uur. Dat betekent dat pubers pas een paar uur later in slaap kunnen vallen. Omdat ze toch negen uur slaap nodig hebben, kunnen ze behoefte krijgen aan uitslapen. Dan is het soms lastig om op tijd op te staan om naar school te gaan.

Hoeveelheid slaap

Sommige jongeren hebben meer slaap nodig dan anderen. Er zijn grote verschillen. Er zijn jongeren die aan vijf uur slaap genoeg hebben. Anderen voelen zich na tien uur slaap nog niet uitgerust. Of je kind goed of slecht slaapt is het best te merken aan hoe uw kind zich de volgende dag voelt. Voelt je kind zich overdag moe of niet uitgerust? Dan heeft het waarschijnlijk niet genoeg slaap gehad.

Leefgewoonten en slaaptekort

Veel jongeren zijn voordat ze gaan slapen nog druk bezig met hun telefoon. Of met tv-kijken, computeren of op de tablet. Soms blijven zij tot heel laat series kijken. Door het licht van de beeldschermen kunnen ze moelijker in slaap komen en slapen ze minder. Slaaptekort inhalen lukt niet. Ook al slaapt uw kind in het weekend uit, toch kunnen er problemen ontstaan door te weinig slaap.

Problemen door te weinig slaap

Jongeren die weinig slapen kunnen leerproblemen krijgen. Hun concentratievermogen gaat achteruit. Hierdoor presteren ze minder goed op school of op hun werk. Ze kunnen minder goed onthouden wat ze overdag leren. Echte kortslapers kunnen zelfs leerstoornissen krijgen. Die zijn met een beetje uitslapen niet in één keer over. Het is dus beter om de computer op tijd uit te zetten en te gaan slapen. Slaaptekort bij pubers kan zelfs angst, depressie en risicogedrag veroorzaken.

Wat kunt je als ouder doen?

Jonge mensen hebben slaap nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen en overdag genoeg energie te hebben. Op deze leeftijd heeft u als ouder niet meer zoveel invloed op de bedtijden van je kind. Als uw kind nog thuis woont, kunt u misschien nog eens wat sturen of adviseren.

Het kan gebeuren dat jongeren wel genoeg slapen, maar dat ze veel wakker zijn of niet goed in slaap kunnen komen. Als dat bij jou kind zo is, kijk dan eens samen met je kind wat hier de oorzaak van kan zijn.

 

Goedgekeurde informatie!

Stichting Opvoeden.nl zorgt er met ouders en deskundigen uit de wetenschap en praktijk voor dat deze informatie betrouwbaar en actueel blijft.

Betrouwbare bron Deze informatie is met zorg ontwikkeld door Stichting Opvoeden.nl.
Hoe kunnen we je helpen? Bel ons op 0341 - 799 904 of stel hier je vraag