Blog | Vlokken

“Mamma daar staat toch vlokken”, vraagt Kick mij. “Nee Kick”, antwoord ik. “Daar staat melk.” Vervolgens krijgt hij een driftbui en blijft 2 minuten schreeuwen dat er vlokken staat. Na 2 minuten ben ik het zat, en geef hem maar gelijk. Welkom aan onze altijd gezellige ontbijttafel.

Kick is het laatste jaar enorm geïnteresseerd in letters
Hij kent dan ook het hele alfabet uit zijn hoofd. En daarbij ook heel veel woorden. Waaronder veel straatnamen als Amsterdam en Zeewolde. Streamingskanalen als Netflix en Youtube. En namen van vrienden en familie die op de kalender staan zoals Tamara en Ans. Mooi, dacht ik. Dit gaat lekker. Dan gaat hij vast snel lezen. Maar niets is minder waar. Als ik hem vraag wat staat hier: sok. Dan kan hij er geen chocolade van maken.

Mensen met ASS zijn vaak visueel ingesteld
Zo ook Kick. Hij onthoudt de letters van een woord dat zijn interesse heeft in zijn hoofd. Om ze vervolgens achteloos te herkennen, spellen, en schrijven. Voor wat het pak vlokken betreft, was hij ervan overtuigd dat er vlokken op het pak stond en geen melk. Logisch ook, want hoezo zou er melk op het pak staan als het er niet in zit? Vlokken zitten erin, dus dat staat ook op het pak!
Dit geeft een mooi inkijkje in hoe zijn brein werkt. Fantastisch mooi en logisch eigenlijk. Maar het geeft wel aan dat hij nog lang niet kan lezen, ondanks dat hij alle letters kent. Hoe gaat hij dan in hemelsnaam technische leren lezen?

Klanken herkent hij (nog) niet
Ik maakte me zorgen. Al bijna een heel schooljaar verder. Maar voor mijn gevoel al maanden geen progressie op dit gebied. Ik schreef mijn zorgen uit in een e-mail naar de juf. Zij antwoordde mij een half uur later. Wat een top leerkrachten zijn het toch op De Lelie. Ik voelde mij gelijk gehoord. En na haar uitvoerige mail over Kick zijn vorderingen ook weer gerustgesteld.

Van pictolezen naar technische lezen
De juf zag wel degelijk vooruitgang, al gaat het in kleine stapjes. Hij leert alle letters opnieuw aan (ook al kent hij ze al lang). Deze letters koppelen ze aan picto’s. Eerst een persoonspicto, daarna een werkwoordpicto en dan een voorzetselpicto, een lidwoord met een zelfstandignaamwoordpicto (een ding). Op deze manier leert hij dat een zin verschillende woorden kent. Het lukt hem om deze zinnen te lezen als juf ze bouwt.

Er komt beweging in het kwartje
De juf merkt dat er beweging komt in het kwartje, dat nog moet gaan vallen. Het lukt hem steeds vaker te luisteren naar de verschillende letters achter elkaar. Zodat hij straks een woord kan lezen door de losse letters aan elkaar te verbinden. De juf heeft er vertrouwen in dat het hem gaat lukken. Dus ik ook.

We blijven thuis gewoon oefenen
Ik wacht op de dag dat hij het woordje ‘melk’ kan lezen. En we de vlokken discussie uit de wereld hebben. En toch blijft het ook bijzonder om steeds meer te snappen van hoe zijn hersenen werken. Anders maar prachtig mooi. Ik kan het niet beter omschrijven. Om dat nogmaals te illustreren een laatste voorbeeld uit Kick zijn brein. Weten jullie wat een onder i is? ……Nou…..een uitroepteken. Ja, denk daar maar eens over na.

Kick vlokken (002)