Ik heb een vraag
Adresgegevens
Wethouder Jansenlaan 200
3844 DG Harderwijk
0341 - 799 904 Contact Ik heb een vraag
Puber

Gezondheid en bewegen

Voldoende beweging is goed voor de gezondheid en voor de ontwikkeling van je kind. Pubers blijven gezond en fit als zij elke dag minimaal een uur bewegen.

Bewegen is goed voor de conditie

Bewegen is goed voor het gewicht en de conditie van je kind. Een goede conditie zorgt bijvoorbeeld voor een betere weerstand. Doordat kinderen bewegen, trainen ze de armspieren, beenspieren en de hartspier. Ook het ademhalingssysteem en bloedsomloop verbeteren door te bewegen. Meer tips en informatie is te vinden op Allesoversport.nl.

Hoeveel beweging hebben kinderen nodig?

Voor kinderen geldt het advies dat zij dagelijks minimaal een uur matig intensief beweging nodig hebben. Bijvoorbeeld traplopen en naar school fietsen en wandelen.

Daarnaast hebben zij twee tot drie keer per week intensieve beweging nodig. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • sporten op school (gymles);
  • sporten bij een vereniging (voetbal, tennis, turnen);
  • zelfstandig en met vrienden sporten (fitness, voetballen, skaten).

Laat je kind meer bewegen

Je kunt je kind meer laten bewegen door het bijvoorbeeld een sport te laten doen of door ze buiten te laten spelen. Niet alleen de buitenlucht is gezond, maar bij buiten spelen bewegen kinderen ook meer doordat ze de vrijheid en de ruimte hebben. Lekker naar buiten gaan is dus veel beter dan binnen tv-kijken. Zo leren ze ook andere pubers kennen.

Beeldschermtijd

Kinderartsen raden tv-kijken of computeren niet af, maar het is belangrijk dat jij en je kind rekening houden met bepaalde dingen.

  • Zorg voor voldoende beweging.
  • Gebruik een tablet liggend op de buik of zittend aan een tafel. Dit versterkt de rugwervels en voorkomt kromgroeien.
  • Voorkom overmatige straling. Gebruik bijvoorbeeld een hoofdtelefoon zodat je kind het goed kan horen zonder dat het dicht op het scherm hoeft te zitten.
  • Beperk beeldschermtijd bij kinderen van 4 tot 17 jaar tot maximaal twee uur per dag.

Eten en drinken geven energie

De energie die je lichaam binnen krijgt en verbruikt, meten we in calorieën. Hoe meer je kind eet en drinkt, hoe meer je kind moet bewegen om die energie weer kwijt te raken. Het is verstandig rekening te houden met de gezonde voeding die je kind nodig heeft.

Een gezond gewicht

Kinderen die te weinig bewegen, raken hun energie onvoldoende kwijt en kunnen daardoor te dik worden. Het teveel aan energie wordt namelijk opgeslagen als lichaamsvet. Als je kind juist veel beweegt en weinig eet, verliest het misschien gewicht. Zeker wanneer ze een groeispurt hebben. Let erop dat je kind niet te veel afvalt en te licht wordt.

 

Goedgekeurde informatie!

Deze informatie is met zorg ontwikkeld door Stichting Opvoeden.nl.

Betrouwbare bron Deze informatie is met zorg ontwikkeld door Stichting Opvoeden.nl.
Direct naar
Hoe kunnen we je helpen? Bel ons op 0341 - 799 904 of stel hier je vraag