Ik heb een vraag
Adresgegevens
Wethouder Jansenlaan 200
3844 DG Harderwijk
0341 - 799 904 Contact Ik heb een vraag
Puber

Dag- en nachtritme van pubers

In de puberteit verandert het slaappatroon van je kind. De biologische klok gaat anders werken, waardoor je kind later moe wordt. Je puber heeft ongeveer negen uur slaap nodig. Maar pubers gaan juist later naar bed en hebben moeite met opstaan. Het is dus een uitdaging om op tijd op school te komen.

Goed slapen

Het is verstandig om je puber aan te moedigen om voldoende te slapen. Dit is erg belangrijk voor de groei en het leren op school. Maar ook om beter met emoties te kunnen omgaan. Spreek met elkaar af hoe laat je kind naar bed gaat, bijvoorbeeld om 21.00 uur. Bespreek of het dan nog even kan lezen in bed.

Tips voor een goed dag- en nachtritme

Het lijkt lastig om je kind genoeg te laten slapen. Toch zijn er wel tips te bedenken:

  • Help je kind om vaste gewoontes vol te houden. Zoals elke avond op dezelfde tijd naar bed gaan. Leg in een vaste volgorde de spullen voor de volgende dag klaar. Daarna uitkleden, tandenpoetsen, enzovoorts.
  • Leg uit dat het slapen verandert, maar dat genoeg slaap belangrijk blijft. Als je genoeg slaapt, voel je je beter. Je kunt je beter concentreren op school. Het is goed voor de groei. En je krijgt er een goed humeur van.
  • Zorg ervoor dat je puber voldoende beweegt. Je kind kan ’s nachts beter slapen als het regelmatig naar buiten gaat en beweegt.
  • Laat je kind een uur voor het slapengaan geen inspannende dingen doen. Zoals huiswerk maken of een beeldscherm gebruiken (telefoon, computer, tablet of gamen). Het licht van beeldschermen verstoort de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. Dit hormoon zorgt ervoor dat je kind op tijd in slaap valt. Veel beeldschermen hebben een nightshift functie. Je kind kan die aanzetten via de instellingen. Door de nightshift functie wordt het witte en en blauwe licht gefilterd en worden warmere kleuren weergegeven. Dat kan bijdragen aan een betere nachtrust.
  • Laat je kind 's avonds geen koffie,cola, ice-tea, energiedrank of andere cafeïne houdende drank drinken.

Vanaf een jaar of 14 wordt het moeilijker om deze tips uit te voeren. Pubers willen dan zelf beslissen wat ze doen en hoe laat ze gaan slapen. Doordat pubers een ander slaap-waakritme hebben, vallen ze pas laat in slaap. Je kind komt dan slaap tekort. Uitslapen in het weekend is dan nodig, maar niet altijd genoeg.

 

Goedgekeurde informatie!

Stichting Opvoeden.nl zorgt er met ouders en deskundigen uit de wetenschap en praktijk voor dat deze informatie betrouwbaar en actueel blijft.

Betrouwbare bron Deze informatie is met zorg ontwikkeld door Stichting Opvoeden.nl.
Hoe kunnen we je helpen? Bel ons op 0341 - 799 904 of stel hier je vraag